Tegenwoordig worden het internet en de digitale wereld overal om ons heen gebruikt. Zowel overheden en particulieren, als bedrijven en multinationals maken er veelvuldig gebruik van. Het is erg belangrijk om te weten welke auteursrechten er gelden in dit digitale tijdperk en hoe zich dit verhoudt tot auteursrechten in de fysieke wereld. In deze blog gaan we dieper op deze vraag in en hopen we je zo op deze manier te kunnen voorzien van handige informatie.

Nota bene: deze website is bedoeld als informatievoorziening en dus niet als juridisch advies. Als je concrete vragen hebt over merkenrecht of auteursrecht of wanneer je een juridische of fiscale registratie wil realiseren, dan bevelen we je van harte aan om contact op te nemen met een specialist in dit gebied, zoals bijvoorbeeld Merkenspot voor merknaamregistratie.

Twee werelden met dezelfde wetten

Hoewel de fysieke wereld en de virtuele wereld vaak gezien worden als twee afzonderlijke omgevingen, is het belangrijk om goed te onthouden dat dit op veel gebieden niet een juiste constatering is. De digitale wereld is namelijk niet zo zeer een andere wereld dan de fysieke wereld, maar zou eerder gezien moeten worden als een verlengstuk ervan. Op het internet gelden daarom dus dezelfde regels als offline. Er zijn natuurlijk wel verschillen als het gaat om bijvoorbeeld locatie en anonimiteit, maar het is vooral een kwestie van interpretatie. Als het gaat om merkenrecht, zijn er legio voorbeelden te vinden waarin de wetten uit de fysieke wereld ook doorsijpelen naar de digitale wereld. Een mooi voorbeeld is te vinden in het auteursrecht. Er zijn wetten en regels opgesteld voor hoe men om moet gaan met auteursrecht. Deze regels zijn veelal vastgesteld in een tijd dat er nog maar weinig of soms zelfs geen digitale media waren.

Een voorbeeld van auteursrecht

Had je bijvoorbeeld een paar jaar terug een CD die je wilde verkopen, dan was dat niet echt een probleem voor de artiest. De CD was immers al betaald, de auteur heeft zijn geld gekregen en er is nog steeds maar één product. Door de overdracht van de gelden is het praktisch gezien eigenlijk zo dat de nieuwe eigenaar indirect de artiest heeft betaald. Dat gaat echter helemaal niet meer op wanneer het mogelijk is om ontelbare kopieën te maken en die naar iedereen over de wereld te verspreiden. Hierdoor kan diezelfde artiest geen geld meer verdienen aan de honderden, duizenden of meer CDs die via het internet nu in eenieders muziekbibliotheek vindbaar is. De reactie van de platenlabels is daarom niet vreemd. Zij proberen middels allerlei instanties en door gebruik te maken van slimme technologieën elk liedje te beluisteren en te controleren op een schending van de auteursrechten. Tevens lobbyen deze partijen regelmatig bij politici, zowel in Nederland als in Brussel, om een downloadverbod te handhaven.

Pin It on Pinterest